“A gyermeki léleknek a mese olyan, mint vetésnek a májusi eső.” — Zdeněk Svěrák

5. évfolyam

Könyvajánló:

 de Rivo Dávid 5. a

A FSZEK PÉCELI ÚTI KÖNYVTÁRÁBAN JÁRTUNK

 

5.A

 5.B

 

5.C.

Könyvtárhasználati ismeretek

 

Mindenki húzzon egy csoportba soroló kártyát!Válasszatok az alábbi 5 "munkakör" közül!(A szerepek minden óra után cserélődnek!)

 

Kistanár                          Író                                         Beszámoló                         Időfelelős                      Eszközfelelős

 

 I. Dokumentumismeret

A könyvtárak összegyűtik, tárolják, rendszerezik és visszakereshetővé teszik a dokumentumokon rögzített információkat.

Könyvtári szempontból dokumentumnak nevezünk minden olyan információhordozót, amely az adatokat rögzítve tartalmazza.( A dokumentum szó  a latin docerel származik, amelynek jelentése: oktatni, tanítani.) ld. tankönyv: 78-79. oldal.

A dokumentumok főbb típusai Példák

Írásos dokumentumok- kéziratos

                                          -nyomtatott

A Himnusz kézirata, a kezedben tartott könyv

Képi  dokumentumok- ábrák, rajzok, plakátok, térképrek

                                         -fényképek, diák

Magyarország térképe, Írók fényképei

Audouvizuális dokumentumok - rögzített hang,

                                                       - film, video (mozgókép)

Komolyzenei CD, Mesefilmek

Elektronikus dokumentum(az információt digitálisan tárolják rajta)

                                     - multimédia lemez

                                     - internetes dokumentum

CD-ROM, Iskolánk honlapja

 

  II. Írásos dokumentumok/Nyomtatott dokumentumok/Könyv -  tk: 80. o.

A könyv részei

A könyv legfontosabb adatai

    1.szerzők (író,  rajzoló, fordító);  

    2.cím; 

    3. kiadó; 

    4. kiadás helye;

    5. kiadás ideje ;

(ISBN szám= a köny egyedi azonosítója, ©   kiadási jogok birtokosa  - a könyv tartalma szellemi tulajdon.)

      III. A könyvek tartalom szerinti csoportosítása 

A könyvtári könyvek csoportosításáról már alsóban is tanultunk.

                                               

 

Most az alsóban megtanult fogalmakhoz könyvtári szakkifejezéseket rendelünk.

Kattints ide:a-koenyvtar-reszei-abra.docxa-koenyvtar-reszei-abra.docx

Alsóban így tanultuk

Lakhely

Besorolás

Alsóban így tanultuk

Lakhely

Besorolás
Szívország/Meseváros Szépirodalom/Regények Észország/Bagolyváros Ismeretközlő irodalom/Szakirodalom/Állattan
Lakcím Betűrendi jel = Cutter-szám

                  

Lakcím                                     

Helyrajzi szám=

Szakrendi jel+

Cutter szám

B utca 20.

    M 79 -Cutter szám

Schmidt Egon: A kertek lakói

590. kerület

S utca 31

 

Reicholf, Josef: Emlősök

590 - szakrendi jel

(főosztály 5= természettudományok

osztály:=állattan)

R 51- Cutter szám

 

IV. Könyvtári jelzetek  - tk. : 86. o.

1. Betűrendi jel - Cutter-szám  

A szépirodalmi művek raktári jelzete, az ún. Cutter-szám, abban segít, hogy gyorsan megtaláld a könyv pontos helyét.  Cutter-szám a szerző vezetéknevének kezdőbetűjéből és egy kétjegyű számból (azonos betűvel kezdődő szerzők közötti sorrendet mutatja meg) áll.

Pl.: Mikszáth Kálmán    M 67

     Molnár Ferenc        M 79

     Móra Ferenc          M 86

     Móricz Zsigmond   M 90

betűrend alapján képezzük:

- szerző vezetéknevének kezdőbetűje alapján  Pl.: Petőfi Sándor => P ,  Charles Dickens => (Figyelj a külföldi szerzőkre!)

- gyűjteményes műveknél  (több szerző művét tartalmazó kötet) és 3-nál több szerzőjű művek esetén a cím alapján Pl.: Eposzok => E

Betűrendbe sorolásnál a könyvtári ábécét vedd figyelembe!

A B C D E F G H I J K L M N O Ö P Q R S (SZ) T U Ü V W X Y Z

 

2. ETO = Egyetemes Tizedes Osztályozás -részletes táblázat: egyetemes-tizedes-osztalyozas.doc

A könyveket 10 főosztályból álló szerkezetbe sorolja, ezek újabb 10 osztályba sorolhatóak, majd újabb 10 alosztályba.

Pl:       9- es főosztály: Földrajz, történele

93/99                történelem

          931                    ókori történelem

ETO - Egyetemes Tizedes Osztályozás: Az ismeretközlő dokumentumokat a könyvtárak tartalmuk szerint csoportosítják. A csoportosítás alapja az ETO, amely a tudományokat 10 főosztályba sorolja. Részletes táblázat :

 

Főosztály

 

Osztály

Alosztály

0

Általános Összefoglaló művek

 

 

1

Filozófia (lélektan, etika, esztétika)

 

 

2

Vallás

 

 

3

Társadalomtudományok

 

 

4

Üres (megszűnt)

 

 

5

Természettudományok

510  Matematika                                                                     

520    Csillagászat

590     Állattan

    595 Rovarok

                            

598 Madarak és hüllők

599     Emlősök

6

Alkalmazott tudományok (orvostudomány,

mezőgazdaság, ipar, stb.)

       

 

 

7

Művészetek, sport

 

 

8

Nyelv- és irodalomtudomány

 

 

9

Földrajz, életrajz, történelem

 

 

 

3.  Szakrendi jel =

az egyes tudományágak, a művészetek az ismeretek ágainak megfelőlen az ETO alapján kialakított háromjegyű szám:

Pl. Matematika 510

Számítástecnhnika 681

Magyar Irodalom 894

4. Helyrajzi szám = Szakrendi jel+ Cutter szám

V. Katalóguscédula

A könyv legfontosabb adatai:    1.szerzők (író,  rajzoló, fordító),  2.cím; 3. kiadó;     4. kiadás helye;  5. kiadás ideje ;

(oldalszám, a könyv gerincének magassága, a könyv egyedi azonosítószáma )

590 - Szakjelzet
R 51- Cutter szám                                                     11025   -leltári szám, ezt írjuk a kölcsönzőlpra
Reichholf, Josef*
Emlősök / Josef Reichholf ; [ford. Schmidt András] ; ill. Fritz Wendler. - Budapest  :  M. Kvklub, 
1996. - 287 p.  :  ill., főként színes  ;  20 cm. - (Természetkalauz, ISSN 1219-3178)
Bibliogr.: p. 284. .- eredeti cím:Säugetiere .- 
ISBN 9635482183 kötött : 1900,- Ft
599(083.71)
Mt.: Schmidt András [ford.]
Mt.: Wendler, Fritz [ill.]
könyvtáron belüli lelőhely:Szakirodalom
lsz:
11025

Házi feladat

1.Kölcsönözz ki egy könyvet a könyvtárból! A következő informatika órán ezzel fogunk dolgzni, ezért  mindenképp hozd magaddal!

2.Nézd át milyen információhordozókat gyűjtenek a könyvtárak! Te milyen információkat őriznél meg korunkból (írott, képi, hang, film, multimédia), milyen dokumentom formájában?

3. Írd le  a hétfői,  és keddi az órarendedet ETO számokkal!
 

 Témazáró dolgozat. Kattints : ide

          

Az ötödik évfolyam tervezett látogatása 2019. októberében

a FSZEK Rákoscsabai Könyvtárába:

 

 10.14 . Hétfő

 11:30- 13:00

5. c – 26 fő

FSZEK Rákoscsabai K.

séta

 10.15. Kedd

  8:30-9:00

5. b – 27 fő

FSZEK Rákoscsabai K.

séta

 10. 17. Csüt.

  8:30-9:00

5. a – 23 fő

FSZEK Rákoscsabai K.

séta/ eső esetén szülők autóval

 

Tavalyi ötödikesek írták:Miért tetszett meg az általam választott könyv?

„Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy iskola. Az iskolában az volt a feladat, hogy menjünk el egy könyvtárba, és ott válasszunk egy könyvet. Mentünk, mendegéltünk és megérkeztünk a könyvtárba. A könyvtárban a Jók és a rosszak iskoláját választottam, mert otthon is megvan és jó a történet.”

Chainani, Soman: A jók és rosszak iskolája                   Havár-Ferenczy Viola Bella 5. c

Azért választottam ezt a könyvet, mert nagyon kíváncsi vagyok, hogy miről szól. Azért is, mert még nem olvastam Kalapos Éva könyveit. Rá van írva a borítójára, hogy nagy döntések. Én nem vagyok túl jó a döntésekben, ezért remélem , hogy erről szól. Nagyon szép színek vannak a borítóján, és egy emo is rajta van. Pont annyi oldal van benne, amennyit szerettem volna. Ötletes a címe.”

Kalapos Éva: D.A.C. : Nagy döntések                  Horváth Réka   5. b

„Azért tetszik ez a könyv, mert szép, színes képek vannak benne. Leírja, hogy működik a városunk. Megtudjuk, mit  csinálnak a szemétből. Benne vannak a városi logók is. És benne van Bumeráng, a macska.”

Fekete Annamária: Sürgő-forgó Budapest                                                   Ujj Gergő  5. a

„Azért választottam ezt a könyvet, mert lovas, és én imádom a lovakat. Nagyon tetszett, hogy elveszett és meg kell keresni. Nagyon aranyos a borítója. Ráadásul nem elképesztően vastag. Nekem otthon rengeteg lovas könyvem van, de ez még nincs meg.”

Bosch, Luzie: Tori és az elveszett kanca                    Juhász Melinda 5. c

„A borítójának a kinézete érdekesnek tűnt, miszerint egy griffmadárnak egyik jóbarátja egy ember. A címe is megfogott. Azt képzeltem el belőle, hogy egy griffmadár és egy lány megküzdenek a sárkánylovagokkal A hátulján lévő magyarázatban rájöttem mindenre.”