Az 5. évfolyam szeptemberben Kóti Szilvi nénivel kezdett el egy munkát. PPT-t készítettek a gyerekek saját maguk által választott fákról.Mostanra elkészültek, a legjobban sikerült alkotások közül választottam néhányat:
A legjobban sikerült alkotás - a diákon címszavak szerepelnek, áttekinhető, gondos, szép munka:
Simon Lujza 5. a - A közönséges platán
Gulyás Csenge 5. a - A vadkörte
Takács Laura 5. a - Fekete bodza
de Rivo Dávid 5. a
5.A
5.B
5.C.
Mindenki húzzon egy csoportba soroló kártyát!Válasszatok az alábbi 5 "munkakör" közül!(A szerepek minden óra után cserélődnek!)
Kistanár Író Beszámoló Időfelelős Eszközfelelős
I. Dokumentumismeret
A könyvtárak összegyűtik, tárolják, rendszerezik és visszakereshetővé teszik a dokumentumokon rögzített információkat.
Könyvtári szempontból dokumentumnak nevezünk minden olyan információhordozót, amely az adatokat rögzítve tartalmazza.( A dokumentum szó a latin docerel származik, amelynek jelentése: oktatni, tanítani.) ld. tankönyv: 78-79. oldal.
A dokumentumok főbb típusai | Példák |
Írásos dokumentumok- kéziratos -nyomtatott |
A Himnusz kézirata, a kezedben tartott könyv |
Képi dokumentumok- ábrák, rajzok, plakátok, térképrek -fényképek, diák |
Magyarország térképe, Írók fényképei |
Audouvizuális dokumentumok - rögzített hang, - film, video (mozgókép) |
Komolyzenei CD, Mesefilmek |
Elektronikus dokumentum(az információt digitálisan tárolják rajta) - multimédia lemez - internetes dokumentum |
CD-ROM, Iskolánk honlapja |
II. Írásos dokumentumok/Nyomtatott dokumentumok/Könyv - tk: 80. o.
A könyv részei
A könyv legfontosabb adatai
1.szerzők (író, rajzoló, fordító);
2.cím;
3. kiadó;
4. kiadás helye;
5. kiadás ideje ;
(ISBN szám= a köny egyedi azonosítója, © kiadási jogok birtokosa - a könyv tartalma szellemi tulajdon.)
III. A könyvek tartalom szerinti csoportosítása
A könyvtári könyvek csoportosításáról már alsóban is tanultunk.
Most az alsóban megtanult fogalmakhoz könyvtári szakkifejezéseket rendelünk.
Kattints ide:a-koenyvtar-reszei-abra.docxa-koenyvtar-reszei-abra.docx
Alsóban így tanultuk Lakhely |
Besorolás |
Alsóban így tanultuk Lakhely |
Besorolás |
Szívország/Meseváros | Szépirodalom/Regények | Észország/Bagolyváros | Ismeretközlő irodalom/Szakirodalom/Állattan |
Lakcím | Betűrendi jel = Cutter-szám |
Lakcím |
Helyrajzi szám= Szakrendi jel+ Cutter szám |
B utca 20.
|
M 79 -Cutter szám |
Schmidt Egon: A kertek lakói 590. kerület
S utca 31
|
Reicholf, Josef: Emlősök 590 - szakrendi jel (főosztály 5= természettudományok osztály:=állattan) R 51- Cutter szám |
IV. Könyvtári jelzetek - tk. : 86. o.
1. Betűrendi jel - Cutter-szám
A szépirodalmi művek raktári jelzete, az ún. Cutter-szám, abban segít, hogy gyorsan megtaláld a könyv pontos helyét. Cutter-szám a szerző vezetéknevének kezdőbetűjéből és egy kétjegyű számból (azonos betűvel kezdődő szerzők közötti sorrendet mutatja meg) áll.
Pl.: Mikszáth Kálmán M 67
Molnár Ferenc M 79
Móra Ferenc M 86
Móricz Zsigmond M 90
betűrend alapján képezzük:
- szerző vezetéknevének kezdőbetűje alapján Pl.: Petőfi Sándor => P , Charles Dickens => D (Figyelj a külföldi szerzőkre!)
- gyűjteményes műveknél (több szerző művét tartalmazó kötet) és 3-nál több szerzőjű művek esetén a cím alapján Pl.: Eposzok => E
Betűrendbe sorolásnál a könyvtári ábécét vedd figyelembe!
A B C D E F G H I J K L M N O Ö P Q R S (SZ) T U Ü V W X Y Z
2. ETO = Egyetemes Tizedes Osztályozás -részletes táblázat: egyetemes-tizedes-osztalyozas.doc
A könyveket 10 főosztályból álló szerkezetbe sorolja, ezek újabb 10 osztályba sorolhatóak, majd újabb 10 alosztályba.
Pl: 9- es főosztály: Földrajz, történele
93/99 történelem
931 ókori történelem
ETO - Egyetemes Tizedes Osztályozás: Az ismeretközlő dokumentumokat a könyvtárak tartalmuk szerint csoportosítják. A csoportosítás alapja az ETO, amely a tudományokat 10 főosztályba sorolja. Részletes táblázat :
|
Főosztály
|
Osztály |
Alosztály |
0 |
Általános Összefoglaló művek |
|
|
1 |
Filozófia (lélektan, etika, esztétika) |
|
|
2 |
Vallás |
|
|
3 |
Társadalomtudományok |
|
|
4 |
Üres (megszűnt) |
|
|
5 |
Természettudományok |
510 Matematika 520 Csillagászat 590 Állattan |
595 Rovarok
598 Madarak és hüllők 599 Emlősök |
6 |
Alkalmazott tudományok (orvostudomány, mezőgazdaság, ipar, stb.) |
|
|
7 |
Művészetek, sport |
|
|
8 |
Nyelv- és irodalomtudomány |
|
|
9 |
Földrajz, életrajz, történelem |
|
|
3. Szakrendi jel =
az egyes tudományágak, a művészetek az ismeretek ágainak megfelőlen az ETO alapján kialakított háromjegyű szám:
Pl. Matematika 510
Számítástecnhnika 681
Magyar Irodalom 894
4. Helyrajzi szám = Szakrendi jel+ Cutter szám
V. Katalóguscédula
A könyv legfontosabb adatai: 1.szerzők (író, rajzoló, fordító), 2.cím; 3. kiadó; 4. kiadás helye; 5. kiadás ideje ;
(oldalszám, a könyv gerincének magassága, a könyv egyedi azonosítószáma )
590 - Szakjelzet
R 51- Cutter szám 11025 -leltári szám, ezt írjuk a kölcsönzőlpra
Reichholf, Josef*
Emlősök / Josef Reichholf ; [ford. Schmidt András] ; ill. Fritz Wendler. - Budapest : M. Kvklub,
1996. - 287 p. : ill., főként színes ; 20 cm. - (Természetkalauz, ISSN 1219-3178)
Bibliogr.: p. 284. .- eredeti cím:Säugetiere .-
ISBN 9635482183 kötött : 1900,- Ft
599(083.71)
Mt.: Schmidt András [ford.]
Mt.: Wendler, Fritz [ill.]
könyvtáron belüli lelőhely:Szakirodalom
lsz:
11025
Házi feladat
2.Nézd át milyen információhordozókat gyűjtenek a könyvtárak! Te milyen információkat őriznél meg korunkból (írott, képi, hang, film, multimédia), milyen dokumentom formájában?
10.14 . Hétfő 11:30- 13:00 |
5. c – 26 fő |
FSZEK Rákoscsabai K. |
séta |
10.15. Kedd 8:30-9:00 |
5. b – 27 fő |
FSZEK Rákoscsabai K. |
séta |
10. 17. Csüt. 8:30-9:00 |
5. a – 23 fő |
FSZEK Rákoscsabai K. |
séta/ eső esetén szülők autóval |
„Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy iskola. Az iskolában az volt a feladat, hogy menjünk el egy könyvtárba, és ott válasszunk egy könyvet. Mentünk, mendegéltünk és megérkeztünk a könyvtárba. A könyvtárban a Jók és a rosszak iskoláját választottam, mert otthon is megvan és jó a történet.”
Chainani, Soman: A jók és rosszak iskolája Havár-Ferenczy Viola Bella 5. c
Azért választottam ezt a könyvet, mert nagyon kíváncsi vagyok, hogy miről szól. Azért is, mert még nem olvastam Kalapos Éva könyveit. Rá van írva a borítójára, hogy nagy döntések. Én nem vagyok túl jó a döntésekben, ezért remélem , hogy erről szól. Nagyon szép színek vannak a borítóján, és egy emo is rajta van. Pont annyi oldal van benne, amennyit szerettem volna. Ötletes a címe.”
Kalapos Éva: D.A.C. : Nagy döntések Horváth Réka 5. b
„Azért tetszik ez a könyv, mert szép, színes képek vannak benne. Leírja, hogy működik a városunk. Megtudjuk, mit csinálnak a szemétből. Benne vannak a városi logók is. És benne van Bumeráng, a macska.”
Fekete Annamária: Sürgő-forgó Budapest Ujj Gergő 5. a
„Azért választottam ezt a könyvet, mert lovas, és én imádom a lovakat. Nagyon tetszett, hogy elveszett és meg kell keresni. Nagyon aranyos a borítója. Ráadásul nem elképesztően vastag. Nekem otthon rengeteg lovas könyvem van, de ez még nincs meg.”
Bosch, Luzie: Tori és az elveszett kanca Juhász Melinda 5. c
„A borítójának a kinézete érdekesnek tűnt, miszerint egy griffmadárnak egyik jóbarátja egy ember. A címe is megfogott. Azt képzeltem el belőle, hogy egy griffmadár és egy lány megküzdenek a sárkánylovagokkal A hátulján lévő magyarázatban rájöttem mindenre.”